Je naivní si myslet, že svobodná škola neznamená šikanu. Kamkoliv umístíte x dětí, bude nějaké posmívání se a rozlišování. Děti už jsou takové. Škatulkují stejně jako rodiče, podle oblečení, podle mluvy, podle technických vymožeností, podle vizáže. Je to smutné, ale je to tak. My všichni škatulkujeme a předáváme dětem naše názory, ať chceme nebo ne. Škatulkovat je lidské. A my jsme jenom lidé. Dětský kolektiv, kde je mír a láska a sluníčková nálada je utopie. Hipíci, alternativní matinky v batikovaných šatech jsou přece jen malinká menšina. A i sluníčkáři škatulkují. Bojíte se šikany? Učte děti doma. Naučte děti, jak nebýt otloukánek. Věnujte se jim a poznejte situaci ve škole.
Čím víc dětí, tím víc problémů. Menší třídy mají vždy lepší výsledky než třídy velké. Učitelé se dětem můžou víc věnovat, víc je zkoušet, víc je zapojit do hodiny. K čemu je učení dětí disciplíně a povinnostem? K čemu jsou domácí úkoly? Disciplína a povinnosti jsou součástí života dospělých, děti se postupně musejí učit, že člověk má zodpovědnost a povinnosti. Domácí úkol je jenom procvičení učiva. Bez domácího úkolu se učivo jen tak nevstřebá do hlavy většiny lidí. Opakování je matka moudrosti. Nutnost umět číst a psát je opět základní vzdělání pro život.
Chce li rodič, aby jeho dítě žilo ve většinové společnosti, musí je na tu skutečnost připravit a to nejen tím, že ho pošle do školy. Obyčejné školy, tradiční školy. Dneska vládnou ve světě ti, kteří mají ostré lokty. Kolik svobodných škol je a kolik tradičních? Proč asi nepřežila většina tzv. demokratických a experimentálních škol? Chudinky děti se musejí něco biflovat? A jak jinak je chcete naučit násobilku? Řečičkami o liberté? Jsou základy, které děti musejí ovládat, pokud chtějí studovat další věci.
Svobodné školy v Česku jsou prakticky velká neznámá, jak jsou na tom v cizině?
V Británii je slavná Summerhill škola. Británie a necelých sto (100) žáčků. Většina rodičů se buď stěhuje do dobré oblasti v UK, kde je dobrá škola nebo platí soukromou a za tu platí mnohonásobně víc než za demokratickou sektu, pardon, školu
Co ta slavná Sudbury Valley v Amíkově?
1. platí se tam školné, za jehož cenu lze pořídit tradiční soukromou školu, není to pro obyčejné masy a socky, je to mixovaná společnost alternativních lidiček
2. 200 studentů v zemi, kde je 300 milionů lidi, nic moc, celkem malá sekta na tak velký národ
3. Že jdou absolventi Sudbury Valley většinou na vysokou? A že je to procento o trošku větší než veřejné školy v USA?
Jářku a co jako maj na výběr, pokud se nechtěj živit obracením hamburgerů? Chca nechca, bez vysoké je to v USA o ničem, stejně jako v Británii, kde jejich škola do 18 nemá specializaci, je to jako nekonečně dlouhá základní škola, byť někde s prvky gymnazijního studia. Nelze to brát jako střední vzdělání v Česku.
Ukažte mi nositele Nobelovy ceny, který vystudoval svobodnou školu nebo její odnož? Ukažte mi úspěšného člověka v jakékoliv kariéře, který vystudoval svobodnou školu? Jako hub jich asi není, spíš jako šafránu. V USA obvzláště je minimum rodičů, kteří posílají děti do svobodných škol. Soukromé školy vedou, co se týče studia na vysokých školách a univerzitách. Talent a demokracie jsou hezká věc, ale hipíci netvoří většinovou společnost a k talentu se musí přidat i píle a umění debatovat, prosadit se, umět dřít a umět se postavit povinnostem. Umět se starat o ostatní, být členem týmu, vědět, že společnost a život není fér, že občas je někdo někdo nespravedlivý a občas je třeba mít ostré lokty. To se ve škole, kde si hrajeme s mírem a demokracií nenaučíme. A kdo umí anglicky, najde si recenze svobodných škol, jak někteří rodiče litují, že je zvolili, chtěli něco jinýho a pak dítě horko těžko zvládalo vysokou, na kterou nebylo připraveno, stejně tak jako na realitu všedních dní.
Dobrý učitel v tradiční škole umí motivovat a umí naučit. Jenže škola není to hlavní, to hlavní je rodina.(můžete mít super školu, ale když na to rodiče s...kašlou, těžká práce, stačí se podívat na cikánské rodiny většinové).
Někteří Češi ale umějí jen pindat v plechu, vadí jim všechno, ale brbláním na blogu se fakt svět nezmění. Vadí vám státní škola? Učte děti doma. Chcete poslat dítě do soukromé školy? Jste připraveni na výdaje? Vadí vám západní společnost? Nikdo vám nebrání odstěhovat se. Všude ale vládnou lidé, kteří jsou stejní, kteří škatulkují, kteří nežijí ze vzduchu a řečí o svobodě.
Chcete mít šťastné, spokojené děti, pane Richtere? (Zdravé nepíšu, protože jsou věci, které nemůžeme ovlivnit, základní zdraví ano, jsou ale nemoci, které neočarujem dobrou stravou a péčí). Chcete mít spokojené a úspěšné děti? Pak se jim plně věnujte a nespoléhejte na Montessori, Waldorf, neškoly. Od malička se věnujte dětem, čtěte jim, zpívejte, hrajte si s nimi, ukažte mu svět, kde jsou hračky dřevěné, ale i elektronické, kde jsou muzea, zámky, ale i počítače, filmy, ale i knihy. Nespoléhejte na tablety, že děti naučí myslet nebo číst. Nenechte ho hnít před počítačem a nevařte stylem chudý student na koleji říznutý bydlenkou. Zajímajte se o své děti, zajímejte se o jejich svět, dejte jim lásku a péči, ale ukažte jim i zodpovědnost a týmovou spolupráci. Zjistěte si, jaká je škola, seznamte se s učiteli. Je to na vás rodiče, neházejte zodpovědnost na školu, nesvádějte všechno na stát. Je to vaše práce připravit děti na reálný život a reálný svět tam venku. A k němu jaksi patří povinnosti a fakt se hodí umět číst a psát...